Конспекти уроків з всесвітньої історії

СВІТ ПІСЛЯ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ.

Мета: охарактеризувати процес повоєнного мирного врегулювання, розкрити процес створення ООН, показати структуру і функціонування органів ООН; з’ясувати причини створення військово-політичних блоків; формувати навички аналізу і зіставлення історичного матеріалу; продовжувати відпрацьовувати навички роботи з історичною картою, уміння розглядати історичні явища в конкретних історичних умовах; виховувати учнів у дусі патріотизму, національної свідомості, гідності, нетерпимості вирішення міжнародних проблем військовими засобами.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історична карта, атлас, схема «Структура ООН».
Основні терміни і поняття: Паризька мирна конференція, репарації, «холодна війна», «доктрина Трумена», НАТО, СЕАТО, СЕНТО, Варшавський договір, соціалістичний табір, капіталістичний табір, ядерна загроза.
Основні дати:
25 квітня - 26 червня 1945р. — установча конференція ООН в Сан-Франциско.
24 жовтня 1945р. — створення ООН і затвердження статуту.
29 липня - 15 жовтня 1946р. — Паризька мирна конференція.
10 лютого 1947р. — підписання мирних договорів із союзниками Німеччини.
5 березня 1946р. — виступ У. Черчилля у Фултонському університеті.
12 березня 1947р. — Доктрина Трумена.
4 квітня 1949р. — створення НАТО.
1954 - 1977рр. — СЕАТО.
1959 - 1979рр. — СЕНТО/Багдадський пакт.
14 травня 1955р. - 1 липня 1991р. — Варшавський договір.
Проблемне питання: Чому відбулося протистояння між колишніми союзниками після Другої світової війни?
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент, повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація знань.
Робота біля дошки:
Написати дати до подій і поставити у хронологічну послідовність:
Парад перемоги; Бомбардування Хіросіми; Вступ у війну СРСР проти Японії; Празька операція; Потсдамська конференція; Акт про капітуляцію Німеччини.
Бесіда з класом:
1.     У результаті якої військової операції відбувся остаточний розгром Німеччини?
2.     Яка конференція підвела підсумки після звільнення Європи?
3.     Назвіть рішення цієї конференції.
4.     Коли Радянський союз вступив у війну проти Японії?
5.     Як називалася армія, що потерпіла поразку від радянських військ в Маньчжурії?
6.     Як називалися американські атомні бомби, що були скинуті на Хіросіму і Нагасакі?
7.     Де і коли було підписано капітуляцію Японії?
Мотивація навчальної діяльності
Вчитель задає проблемне запитання і пояснює мету його розвязання.
III. Вивчення нового матеріалу.
1.     Зміни у світі внаслідок Другої світової війни.
Вчитель: Друга світова війна та її підсумки призвели до кардинальних змін у світі. Для того, щоб з’ясувати, як це вплинуло на подальший розвиток держав Європи, Америки та Азії учням потрібно відпрацювати відповідний розділ параграфу підручника та заповнити таблицю (зразок таблиці подає вчитель або учні пропонують на власний розсуд визначити ті країни, що заслуговуватимуть на найбільшу увагу).
США
СРСР
Велика Британія
Франція
Німеччина
Італія
Японія








2.     Створення ООН
Дуже важливим в період післявоєнного врегулювання міжнародних проблем стало питання про створення ООН.
Вчитель: Ліга Націй, що існувала в міжвоєнний період, не змогла зберегти мир і фактично напередодні війни проводила політику потурання агресору. В роки Другої світової війни вона фактично припинила свою діяльність, а в 1946 році була офіційно розпущена. Уроки війни вимагали створення нової дієздатної міжнародної організації. У 1943 році держави-союзники висунули пропозиції про створення такої міжнародної організації. Через рік в Думбартон-Оксі (США) представники США, СРСР, Великої Британії сформулювали основні принципи діяльності ООН та підготували проект Статуту ООН. Незабаром до цих держав приєдналася Франція.
(Учень біля дошки розповідає про історію створення ООН та її діяльність.)
Хто на сьогоднішній день є генеральним секретарем ООН?                           
  
3.     Мирні договори з колишніми союзниками Німеччини.
Вчитель: Важливе місце в контексті мирного врегулювання світових проблем у взаємовідносинах між державами займали питання про укладання мирних договорів з колишніми союзниками Німеччини та Японією. За рішенням Берлінської конференції у 1945 році був заснований міжнародний орган Рада міністрів закордонних справ (РМЗС), до якого входили СРСР, США, Велика Британія, Франція та Китай. Метою РМЗС було проведення підготовчої роботи з регулювання післявоєнних міжнародних відносин. На Раду було покладено обов’язок складання проектів мирних договорів з Італією, Румунією, Угорщиною, Болгарією та Фінляндією. Остаточні вироблення й узгодження текстів мирних договорів були здійснені на Паризькій мирній конференції, що працювала з липня по жовтень 1946 року.
Доповіді учнів: Під час відповідей використовується історична карта та атлас
А. Рішення Паризької конференції та мирні договори.
Б. Конференція у Сан-Франциско та її рішення.
4. Міжнародні трибунали
Вчитель: У постановах Потсдамської конференції було рішення про покарання військових злочинців. Для цього було скликано Нюрнберзький процес і відбувся Токійський міжнародний трибунал.
Учні виконують довгострокові індивідуальні завдання з використанням архівних документальних матеріалів (уривки з Нюрнберзького та Токійського процесів).
5.     Початок «Холодної війни» і створення військово-політичних блоків.
Розгляд питання відбувається як звіт роботи творчих груп.
5.1. Виступ Черчилля у Фултоні
5       березня 1946р. У. Черчилль виступив перед студентами Фултонського університету з промовою про загрозу «від Балтики до Адріатики нависла «залізна завіса»». Це було сигналом до початку протистояння.
«Холодна війна» - це військове, політичне та ідеологічне протистояння з різними політичними та економічними системами в другій половині XX ст.
Періоди «холодної війни»:
І-ий — 40-50 рр. ХХ ст.
ІІ-ий — 50-60 рр. ХХ ст.
ІІІ-ій —70-80 рр. ХХ ст.
5.2. «Доктрина Трумена»
Продовженням «холодної війни» була доктрина Трумена. Це послання американського президента конгресу США про надання 400 млн. ол.. Для підтримки урядів Греції та Туреччини, та визнання змісту суперництва між США та СРСР як конфлікт між демократією та тоталітаризмом.
5.3.         Створення військово-політичних блоків.
HATO — 4 квітня 1949 р. (12 держав).
СЕНТО (Багдадський пакт) — 1955-1979 рр.
СЕАТО —1954-1977 рр.
АЗЮС — 1951 рр. (Австрія, Нова Зеландія, США).
Варшавський договір — 14 травня -1 липня 1991р.
Вчитель: Взаємна недовіра між союзниками переросла у холодну війну і гонку озброєнь. До середини 50 - рр. розкол світу на два протилежні табори був оформлений різними військово-політичними союзами. Протистояння поширюється не тільки на Європу, але й на ввесь світ. Це породжує загрозу виникнення нової світової війни.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія.
1.     З якими державами були підписані мирні договори?
2.     Де пройшли міжнародні військові трибунали та покарання військових злочинців?
3.     Яка конференція є установчою по створенню ООН?
4.     Мета діяльності ООН?
5.     Які військово-політичні блоки ви знаєте?
6.     Як перекладається HATO?
7.     Мета створення НАТО?
8.     Що ви знаєте про взаємовідносини між Україною та НАТО?

V. Підсумок уроку.
Розвязання проблемного питання: Чому відбулося протистояння між колишніми союзниками після Другої світової війни?

. Домашнє завдання.
-                    опрацювати параграф підручника, конспект;
-                    вивчити теми, історичну термінологію, дати;
-                    підготуватися до уроку - узагальнення.

Використана література:
1.     Дюрозель Ж.-Б. Історія дипломатії від 1919 року і до наших днів / Пер. з фр. Є.Марічева. - К.: Основи, 1995. - 903 с.
2.     Грицяк І., Камінська Т. Створення, розширення та діяльність Північноатлантичного Альянсу (НАТО) / І. Грицяк, Т. Камінська // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. - 2009. - Вип. 3. - С. 183-194. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vnadu_2009_3_24.pdf
3.     Ладиченко Т.В. Всесвітня історія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень). - К.: Грамота, 2011 - 224 с.: іл.
4.     Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Наук. – метод. посібн. / О.І.Пометун, І.В.Пироженко. За ред. О.І.Пометун. - К.: Видавництво «А.С.К.», 2004. – 192 с.
5.     Трубайчук А.Ф. Друга світова війна: Коротка історія / Анатолій Фотійович Трубайчук. – Київ: Наукова думка: Асоціація істориків «Істина», 1995. – 192 с.: 12 ст.іл. – На укр. яз. - ISBN 5-12-004689-4.
6.     Хімей В. УРСР у міжнародних відносинах періоду блокового протистояння / В. Хімей // Сіверянський літопис. - 2012. - № 5-6. - С. 184-190. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/sl_2012_5-6_23.pdf
7.     Щупак І.Я. Всесвітня історія. Новітній період (1939-2011рр.): підруч.для 11кл. загальноосвіт. навч. закл. - Запоріжжя: Прем’єр, 2011. – 272 с.





РОЗВИТОК ЛІТЕРАТУРИ, ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА, АРХІТЕКТУРИ, МУЗИКИ, ТЕАТРУ, КІНО Й
 СПОРТУ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX — НА ПОЧАТКУ XXI СТ.

Мета: охарактеризувати основні тенденції розвитку світової літератури, образотворчого мистецтва, архітектури, музики, театру, кіно й спорту; визначити основні течії розвитку світової літератури, працювати з по­няттями «соціалістичний реалізм», «неореалізм», «поп-арт»; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, критично мислити, висловлювати свої судження, працювати з різними історичними джерелами; виховувати в учнів почуття прекрасного, зацікавленість історією.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ
I.    Організаційний момент уроку
II.  Актуалізація опорних знань
 Бесіда
1.   Які основні тенденції виділяють у літературі міжвоєнного періоду?
2.   Що ви розумієте під поняттям «образотворче мистецтво»?
3.   Які види мистецтва вам більше до вподоби? Чому?
4.   Коли після закінчення Другої світової війни було відновлено олім­пійський рух?
5.   Якими є основні принципи олімпійського руху?

III.     Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Розвиток літератури
Учитель. На розвиток повоєнної літератури та мистецтва зна­чний вплив справили розкол світу на демократичну й тоталітарну системи, ядерна небезпека, урбанізація, глобальні проблеми.
Робота з таблицею
Жанри
Представники
Характерні ознаки
Реалізм
У. Фолкнер, Е. Базен, Л. Арагон

« Соціалістичний реалізм»
М. Шолохов, 0. Толстой, 0. Фадєєв

Антисоціалістичний реалізм
0. Солженіцин, Б. Пастернак, А. Платонов

« Міфологічний реалізм»
Габріель Гарсія Маркес

Екзистенціоналізм
А. Камю, А. Мердок

«Драма абсурду»
С. Беккет

«Антироман»
Ф. Саган, Н. Саррот

Масова культура
Детектив
А. Крісті, Ж. Сименон

Наукова
фантастика
А. Азимов, Р.-Д. Бредбері

Запитання
1.   Які жанри літератури і чому були поширені в другій половині XX ст.?
2.   Які особливості характерні для цього жанру?

Архітектура
       Основний архітектурний напрям — функціоналізм (для нього характер­ний принцип, що архітектурну форму повинна визначати функція, при­значення будинку). Теоретики напряму — В. Гропіус (Німеччина), ПІ. М. Корбюзьє (Франція), X. Мейєр (Англія). Цей напрям стає інтернаціональ­ним (будинок ООН і т. ін.) Поява органічної архітектури (зв’язок з природою). Започатковує аме­риканець Ф. Л. Райт. За його проектом у Нью-Йорку у вигляді панцира равлика побудований будинок музею Гугунхейма. Австралієць Й. Утзон створює оперний театр у Сіднеї (зі склепіннями, уподібненими вітрилам)
      Особливий напрям в архітектурі другої половини XX ст. — побудова не окремо взятого будинку, а міста загалом (за проектом О. Німейєра — Бразиліа і т. ін.)
Образотворче мистецтво і архітектура
Соціальний реалізм
Модернізм
Дві основні течії другої половини XX ст.: соціальний реалізм і модернізм
Соціальний реалізм втілюється у двох формах:
1.   Неореалізм характерний для демо­кратичних країн; критичне осмис­лення подій, створення символічного образу-узагальнення, значне смислове навантаження кольору, представни­ки — Р. Гуттузо, М. Тосіко «Жахи Хіросими», А. Сальваторе. Сучасні різно­види неореалізму: «сердитий реалізм», фотореалізм.
2.   «Соціалістичний реалізм» набув по­ширення у країнах соціалістичного табору. В його основі соціалістична іде­ологія: усі явища, зображені митцем, визначаються суспільним сенсом, на­віть пейзажі — це образи батьківщини, М. Сар’ян — цикл картин «Моя Бать­ківщина»
Модернізм втілюється у таких формах, як:
          абстракціонізм (відтворення не реальної дійсності, а власного ду­ховного світу митця, ста­ну його душі, відходячи від традиційної манери зображення — Д. Пол- лок);
   сюрреалізм (не реаль­ний світ, а містично- підсвідомий — С. Далі);
   поп-арт (використання на полотні побутових ре­чей — Дж. Джонс);
   кінетичне мистецтво (рухомі елементи твору — Ж. Тенгелі)
Особливе місце посідає творчість П. Пікассо
Запитання
1.   Визначте особливості провідних течій в образотворчому мистецтві післявоєнного періоду.
2.   Які особливості розвитку архітектури в післявоєнні роки і чим во­ни зумовлені?
Музика, театр, кіно
Групова самостійна робота з підручником
Кіно
Неореалізм (Італія)
Режисура: Р. Росселіні «Рим — відкрите місто», Л. Вісконті.
Актори: Дж. Мазіна, Софі Лорен, М. Мастрояні. Аналіз взаємовідносин людини і суспільства
Філософське поетичне кіно (Італія)
Режисура: Р. Росселіні, Л. Вісконті, Ф. Фелліні. Дослідження психологіч­них і соціальних мотивів поведінки сучасної людини.
Сюрреалізм
Режисура: Л. Бунюель (Іспанія). Містика, розрив із реальністю.
Політичне кіно (Італія)
Режисура: Ф. Фелліні, Л. Вісконті, Д. Доміані. Гострота драматичних конфліктів. Викриття соціальних проблем.
Радянське кіно
С. Бондарчук «Війна і мир», Г. Панфілов, А. Тарковський «Сталкер»,
О. Герман «Перевірка на дорогах». Епічність (картини з великою кількіс­тю дійових осіб, історичні хронічки), екранізація літературної класики.
Американське кіно
Неореалізм, фільми жахів Д. Камерона, С. Спілберга, критичний напрям, тріллери А. Хічкока. Бойовики, детективи
Театр
«Інтелектуальний театр»
Зображення світу беззахисної людини і тупої жорстокості. Чіткий аналіз та раціоналізм.
«Театр абсурду»
Заперечення буржуазного способу мислення
Музика
Напрями:
      неокласична: І. Стравінський;
      джаз: О. Лундстрем, Л. Бернстайн;
      електронна: А. Шнітке, С. Губайдуллін;
      сонористика: Ю. Лучок, С. Буссоті;
      алеаторика: А. Пуссен.
Захід
1954 р. — зародження рок-н-ролу; вихід у світ першої платівки Елвіса Прес лі.
60-ті рр. — поява легендарних рок-груп «Бітлз» і «Роллінг Стоунз». 70-80-ті рр. — вихід на сцену М. Матьє та ін.
90-ті рр. — поява на пісенному олімпі М. Джексона, Мадонни, Стінга та ін.
СРСР
60-70-ті рр. — ера вокально-інструментальних ансамблів («Пісняри», «Горизонт», «Вераси»таін.).
Кінець 70-х — початок 80-х рр. — народження року в СРСР («Машина часу» А. Макаревича). Найбільш відомі естрадні співаки — А. Пугачова, С. Ротару, Й. Кобзон та ін.
Завдання
1.   Охарактеризуйте основні напрями і стилі в музичній культурі другої половини XX ст.
2.   Які сучасні музичні твори та їх виконавці у зарубіжних країнах вам подобаються? Чому?
3.   Які ознаки характерні для європейського повоєнного кінемато­графу?
4.     Що вас найбільше приваблює в американському кіно? Чому?
     5. Згадайте художній фільм, який ви переглянули останнім часом. До якого напряму — елітного чи масового — він належить?
Розвиток спорту. Розвиток фізкультури.
Робота з таблицею
1.   Подальший розвиток фізичної культури, перетворення її на складову частину способу життя в розвинених країнах.
2.   У розвинених країнах фізкультура і спорт набули державної під­тримки.
3.   Введення фізичної культури до системи освіти.
4.   Розвиток оздоровчої фізкультури, залучення до неї усіх верств насе­лення, в тому числі людей похилого віку.
5.   Розвиток матеріально-технічної та науково-методичної бази фізкуль­турної та спортивної роботи
Олімпійський рух
1.   Перетворюється на засіб єднання народів незалежно від расової, націо­нальної, політичної приналежності.
2.   Олімпійські ігри відновлені 1948 р. (XIV Олімпіада в Лондоні).
3.   Проблемами олімпійського руху у повоєнні часи стає політизація, про­фесіоналізація спорту, його комерціалізація, втрата моральних засад, допінг-проблема тощо
Нові організаційні форми спортивної діяльності
1.   Проведення континентальних ігор (Європейських, Панамерикан­ських, Африканських, Азіатських).
2.   Проведення регіональних ігор (Середземноморських, Центральноаме­риканських, Азійських).
3.   Із 1960 р. проводять міжнародні студентські спортивні змагання — універсіади — під проводом Міжнародної федерації університетського спорту.
4.   Розвиток фізкультури і спорту у сучасному світі стримує низький рі­вень економічного розвитку численних регіонів Землі; чинники куль­турного характеру (на шкалі цінностей спорт посідає останнє місце; нерівноправність жінки у культурі ісламу тощо)
Запитання і завдання
1.   Визначте основні тенденції розвитку фізкультури і спорту в пово­єнні роки.
2.   Назвіть найбільш масові організаційні форми міжнародних зма­гань і визначте основні тенденції розвитку олімпійського руху.

IV.     Узагальнення та систематизація знань
Учитель. Назвіть особливості розвитку літератури, образотвор­чого мистецтва, архітектури, музики, кіно і театру у післявоєнні ро­ки. Назвіть набуті відмінності.

V.      Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.





 В ПЕРШІ ДЕСЯТИРІЧЧЯ XX СТ.

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
       співвідносити методи боротьби за національний та соціальний про­грес народів Індії та Китаю;
       характеризувати роль визначних політичних діячів: М. Ганді, Чан Кайші.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ
I.        Організаційний момент уроку
II.     Актуалізація опорних знань

Робота з картою
1.Назвіть країни Азії, в яких у міжвоєнний період відбувався національно-визвольний рух.
2.Визначте країни, які здобули незалежність у міжвоєнний пе­ріод.
3.Які європейські держави отримали мандати на території в азіат­ському регіоні відповідно до рішення Паризької мирної конфе­ренції?

III.     Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Складання хронологічного ланцюжка
Під час розповіді вчителя про події національно-визвольного ру­ху в Індії та Китаї учні складають хронологічний ланцюжок.

Робота з документами
Учні опрацьовують уривки історичних джерел та з’ясовують причини активізації національно-визвольного руху в Індії.
Документ 1
Міністр у справах Індії Монтегю і віце-король Челмсфорд підго­тували для британського уряду і парламенту доповідь про британ­ську політику в Індії, на підставі якої 1919 р. було прийнято Закон про управління Індією. Цим законом передбачалося символічне роз­ширення складу виборців до центральної та законодавчої асамблеї країни (загалом від 1 до 3 % дорослого населення). Індійцям нада- ... валися місця у виконавчих радах при віце-королі та губернаторах провінцій для отримання посад міністрів охорони здоров’я, освіти й деяких інших другорядних посад колоніальної адміністрації. Анг­лійці ж повністю контролювали фінанси, армію, поліцію — всі жит­тєво важливі сфери економіки, внутрішньої та зовнішньої політики Індії. Новий закон запроваджував виборчу систему за релігійними куріями і в такий спосіб навмисно роз’єднував і протиставляв інду­сів і мусульман.
Того ж 1919 р. англійська влада надала чинності законові Роулетта, названому так на честь його автора. Закон передбачав поси­лення покарань за антиурядову діяльність. Поліції надавалося право заарештовувати, ув’язнювати і судити за зачиненими дверима усіх, хто підозрювався в революційній діяльності.

Запитання
1. Що зумовило загострення відносин між Індією та Великою Бри­танією?
2. Які верстви населення стали ядром національно-визвольного руху?
3. Як закони, прийняті англійським урядом, вплинули на ситуацію в країні? Розкрийте зміст.

Документ 2. Джавахарлал Неру про «соляний похід»
По всій країні, у кожному місті і в кожному селі тільки й розмов про видобуток солі, і було винайдено чимало цікавих способів видо­бутку солі. Ми дуже погано розумілися на цьому, і тому намагалися дізнатися якомога більше з книжок, а потім поширювали листівки, у яких надавали відповідні рекомендації... Нарешті нам пощастило отримати якусь бруднувату речовину, якою ми страшенно пишались і яку продавали з аукціону за фантастичними цінами. Була ця речо­вина гарною чи поганою — не мало ніякого значення, головне по­лягало в тому, щоб порушити злочинну соляну монополію, а це нам удалося, хоч якість нашої солі і була низькою. Побачивши, яким величезним ентузіазмом охоплений народ і як видобування солі по­ширюється по усій країні, ніби пожежа в преріях, ми були вражені і присоромлені тим, що засумнівалися в дієвості цього методу, коли його вперше пропонував Гандіджі (тобто Ганді; частка «джі» дода­ється до імен в Індії і має відтінок поваги). І ми дивувалися надзви­чайному умінню цієї людини впливати на маси і примущувати їх ді­яти організовано.
Запитання
1.Якими були причини цього походу?
2.Якими були наслідки цього походу?

Учитель. Незважаючи на те, що Китай взяв певного мірою участь у Першій світовій війні, пославши до Європи своїх громадян у 1917 р., великі держави повністю проігнорували його інтереси. Рі­шення Паризької мирної конференції про передання Японії провін­ції Шандунь надзвичайно обурило Китай.

Документ 3. «Рух 4 травня»
Рух розпочався з виступу студентів та учнів середніх шкіл Пекі­на, які зібралися 4 травня 1919 р. на центральній площі столиці. Во­ни провели мітинг та демонстрацію протесту з вимогою анулювати поступки Японії («Двадцять одна вимога»), зроблені їй під час війни. Виступ пекінських студентів був підтриманий широкими колами китайської молоді та інтелігенції й супроводжувався рухом за «нову культуру», наслідком якого стало створення нової письмової мови «байхуа», що відповідала розмовній. Це була справжня культурна й літературна революція, що дала змогу залучити до писемності та полегшити освіту для мільйонів китайців... Значна частина молоді в цей час влилася до лав суньятсенівської партії (Гоміндан) і Кому­ністичної партії Китаю (КПК)... «Рух 4 травня» сприяв консолідації робітничого класу, що позначилося в його організованих виступах, страйках. У Шанхаї та інших містах відбулися демонстрації, полі­тичні страйки, бойкотувалися японські товари. Китайський уряд був змушений заявити про відмову підписати Версальський мирний договір і зняти з посад найбільш ненависних народові прояпонськи налаштованих сановників.
Завдання
1.Проти чого виступали учасники «руху 4 травня»?
2.Які прошарки населення взяли участь у цьому русі?
3.Яких результатів досягли учасники руху?

Документ 4. Вашингтонський договір щодо Китаю (витяг) 6 лютого 1922 р.
Стаття 1. Інші держави, що домовляються, окрім Китаю, згодні:
1) Поважати суверенітет, незалежність і територіальну та адмі­ністративну недоторканність Китаю.
2) Надати Китаю цілковиту й нічим не обмежену можливість розвиватися й підтримувати життєздатний і стабільний уряд.
3) Використати свій вплив з метою встановити і підтримувати принцип «рівних можливостей» для торгівлі й промисловості всіх націй на всій території Китаю.
Стаття 3. З метою більш дієвого застосування принципу «від­чинених дверей», тобто рівності можливостей, що відкриваються в Китаї для торгівлі й промисловості, всіх націй, інші, окрім Китаю, держави, що домовляються, погодились, що вони не шукатимуть, а рівно і не підтримуватимуть своїх громадян у пошуках: угод, що могли б сприяти встановленню на їхню користь будь-якої загальної переваги в правах щодо торгового чи економічного розвитку в будь- якому певному районі Китаю; таких монополій або переваг, що мо­гли б позбавити громадян будь-якої іншої держави права здійсню­вати в Китаї законну торгівлю чи промисел або можливості брати участь спільно з китайським урядом чи з будь-якою місцевою вла­дою у будь-яких громадських підприємствах або в підприємствах, що здатні... паралізувати застосування принципу «рівних можли­востей».
Запитання
1. Чи залишався Китай за цим документом незалежною країною?
2. Що підтверджує ваші міркування?

Розповідь вчителя про уряд Чан Кайші
Учитель. Після смерті Сунь Ятсена, у квітні 1927 року наці­ональний уряд країни очолив Чан Кайші. Уряд взявся до реформи сільського господарства та промисловості. Необхідно було розв’язати транспортну проблему, яка призвела б до будівництва нових шля­хів. Але держава потерпала від знецінення грошей.
1930 року чисельність Національної революційної армії досягла 1млн вояків і на її утримання було витрачено понад 70 % бюджет­них коштів.
Чан Кайші розраховував на підтримку великих землевласників, але вони не надали цьому значення і відмовились дати необхідні ко­шти. Політичну вигоду від реформ здобули лише великі міста, нато­мість сільське населення не відчуло їх позитивного впливу.
Запитання
1.Чим були зумовлені  труднощі здійснення китайським урядом реформ?
2.Які верстви населення виграли від реформ? Припустіть, як це вплине на ситуацію в країні у подальшому.

Розповідь вчителя про китайських комуністів
Учитель. З 1931 до 1934 ріку в північних районах Китаю було створено радянську республіку. Лідером комуністичного руху став Мао Цзедун. У цій республіці було проведено земельну реформу, під час якої селянам роздавали землю. Для боротьби з політичною пар­тією «Гоміндан» комуністи створюють загони Червоної армії.
Упродовж 1934-36 років Червона армія, відбиваючи атаки уря­дової армії пройшла більше 12 тис. км. Вони подолали шлях з пів­денних у північні райони Китаю, що контролювали комуністи.
            Презентації учнів
Учні, які отримали випереджальне завдання виступають з пре­зентаціями про Махатму Ганді та Чан Кайші.
             Робота з підручником
1-ша група. Виписати основні принципи соціально-політичного й філософсько-релігійного вчення ґандизму.

2-га група. Виписати зміст сатьяграхи.

IV.                 Узагальнення та систематизація знань
Бесіда
1.Які спільні риси були притаманні національно-визвольному ру­хові Індії та Китаю у першій третині XX ст.?
2. Які відмінні риси були притаманні національно-визвольному ру­хові Індії та Китаю у першій третині XX ст.?
3. Дайте власну оцінку ідеям та тактиці «ненасильницького опору злу» в Індії. У чому ви вбачаєте переваги та недоліки?
4. Індія та Китай одночасно вели боротьбу за незалежність та мо­дернізацію суспільства. Проте вони використовували різні ме­тоди й засоби досягнення мети. Поясніть, чим була обумовлена така суттєва різниця шляхів розвитку.

V.                    Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Скласти синхроністичну таблицю «Національно-визвольний рух Індії та Китаю в перше десятиріччя XX ст.
Роки
Події
Індія
Китай



З. Підготувати презентацію про генерала Танаки.

"Рух 4-го травня "


                                                      Чан Кайші


                                              Сунь Ятсен


                                            Джавахарлал Неру


                                                     Соляний похід 


                                                     Махатма Ганді




ВЕЛИКА БРИТАНІЯ У 20-30-Х РР. XX СТ.

Мета: називати основні внутрішньополітичні події у Великій Британії періо­ду стабілізації 1924-1929 рр.; показувати на карті трансформацію Британської колоніальної імперії; описувати внутрішню політику консервативних і лейбористських уря­дів у Великій Британії; характеризувати загальний страйк гірників 1925-1926 рр. у Великій Британії; з’ясовувати причини та наслідки економічної кризи 1929-1933 рр.; аналізувати заходи «національного» уряду.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I.     Організаційний момент уроку
Учні висловлюють свої припущення з даного питання, а вчитель записує їх на дошці. Після цієї вправи до зошитів записують основні наслідки Першої світової війни для Великої Британії.

Робота з підручником
Учні опрацьовують текст підручника «Вибори 1918 р.».

Запитання
Які проблеми, на вашу думку, виникли під час діяльності коалі­ційного уряду? Свою думку обґрунтуйте.

Метод «Двачотириразом»
За допомогою даної вправи учні опрацьовують матеріал підруч­ника та додаткову інформацію про розвиток Великої Британії у по­воєнні роки.

Запитання
1. Який метод виведення країни з економічної кризи уряд Ллойд - Джорджа вважав найкращим?
2. Яка категорія населення вперше проголосувала за новим виборчим законодавством?                
3. Які заходи було здійснено в соціальній сфері?                                      
4. У чому полягала суть «ірландського питання»?                                   
5. Як воно було розв’язане?                                                                       

Розповідь учителя
Слухаючи розповідь учителя, учні записують тези про діяльність уряду Рамсея Макдональда.
1. Покращив систему страхування з безробіття.                                       
2. Збільшив видатки держави на житлове будівництво.
3. Зменшив мито на деякі товари.
4. Збільшив розміри допомоги безробітним та пенсії старим.
5. Під час трудових конфліктів зазвичай підтримував підприємців,
домагаючись припинення страйків.                                                            
6. Відмовився від націоналізації шахт і залізниць.                                      

Запитання                                                                                                      
1. На яку сферу життя були спрямовані основні заходи уряду Макдональда?   
2. Що в діяльності лейбористського уряду зумовило розчарування
його прихильників? Свою думку поясніть.

Робота з документами
Документ 1                                                                                                   
Наприкінці квітня 1926 р. державні субсидії припинилися і власники
почали звільняти шахтарів з роботи. Реакція шахтарів була блискавичною
 — 3 травня вони розпочали грандіозний страйк, який переріс у
загальнобританський і тривав до 12 травня. Кількість учасників загального
 страйку (разом із родинами) становила близько 18 млн осіб, тобто понад 40 %
усього населення країни.
Проте шахти стали яблуком розбрату не лише між шахтаря­ми і власниками
шахт, страйк розколов Британію навпіл: з одного ' боку конфлікту були
шахтарі, з іншого — середні та заможні верстви. Шахтарів підтримав
Британський конгрес тред-юніонів (БКТ), а власників — уряд С. Болдуїна,
через що прем’єр опинився віч-на- віч із загрозою загального страйку.
Профспілки інших галузей за­кликали своїх членів припинити роботу на
 підтримку шахтарів, які вимагали підвищення заробітної плати і поліпшення
умов праці.
11 травня 1926 р. Верховний суд країни визнав страйк незакон­ним, і уже
наступного дня керівництво БКТ оголосило про його при­пинення. Страйк
шахтарів, які не підкорилися рішенню Генераль­ної ради БКТ, тривав до
кінця листопада. Заробітну платню гірників було зменшено, а робочий
день подовжено.

Запитання
1. Чому для англійців вугілля мало таке велике значення?
2. Що стало причиною загального страйку шахтарів?
3. Чому страйк шахтарів увійшов в історію як британський?
4. Чим закінчився шахтарський страйк 1925-1926 рр.?
5. Поміркуйте, як події 1925-1926 рр. вплинуть на чергові вибори.

Документ 2. Закон про трудові конфлікти та професійні союзи
Будь-який страйк є незаконним у разі, якщо (І) метою його не є
сприяння врегулюванню трудових конфліктів ...та (II) якщо він за­думаний
 та розрахований на те, щоб безпосередньо або шляхом ство­рення труднощів
 для суспільства застосувати примус щодо уряду.
       Вимоги закону про трудові конфлікти до тред-юніонів Між оголошенням страйку
і  його початком має пройти певний час («охолоджувальний період»), щоб роботодавці й працівники спробували порозумітися, уникнувши страйку.
Організатори та учасники незаконних страйків підлягають штра­фу чи навіть відповідальності перед судом. Масове пікетування забороняється.
Політичні внески тред-юніонів до скарбниці Лейбористської партії забороняються. Тред-юніони державних службовців не можуть бути членами БКТ.

Завдання
1. Доведіть, що «Закон про трудові конфлікти і тред-юніони» на­справді послабив позиції британських тред-юніонів.
2. Установіть причини прийняття консервативним урядом С. Болдуїна даного закону саме у 1927 р.
3. Які страйки забороняв даний закон, а які дозволяв? Поясніть чому.

Документ З
У Великій Британії світова економічна криза далася взнаки у першому кварталі 1930 р. Найбільш критичний момент в економі­ці настав навесні 1932 р., коли виробництво знизилось на 23 % від рівня 1929 р. Збитки від кризи були трохи меншими, ніж у США та Німеччині. Це пояснюється тим, що англійська промисловість роз­вивалась повільними темпами у першій половині 20-х років, і ли­ше на початку 1925 р. було досягнуто довоєнного рівня. Усі галузі економіки були охоплені глибокою кризою, особливо постраждали давні, базові галузі: металургія, вугільна промисловість, суднобуду­вання. Виплавляння чавуну і сталі скоротилося майже вдвічі, про­дукція суднобудування зменшилася майже в 12 разів.
Дрібні фермери та орендарі розорялися, бо сільськогосподарська продукція втратила в ціні в середньому до 1/3. У роки кризи посили­лася залежність країни від постачання сировини та продуктів хар­чування, було істотно обмежено експорт (удвічі) англійських това­рів. На 2,5 млн тонн скоротився тоннаж британського торговельного флоту. 1931 р. витрати Великої Британії вперше перевищили при­бутки на 110 млн фунтів стерлінгів... Криза призвела до небаченого злету безробіття. 1932 р. кожний четвертий робітник залишився без роботи, з них майже половина — металургів, понад 1/3 — шахтарів. Економічне життя в індустріальних центрах практично завмерло. ...Виникали нові страйки, «голодні походи»...

Запитання
1. Чому криза, яка охопила Велику Британію, була менш збитко­вою порівняно зі Сполученими Штатами?
     2. Які галузі економіки постраждали найбільше?
3. До яких наслідків у фінансовій та соціальній сферах призвела економічна криза?
Учитель. Уряд країни не контролював економічної ситуації, у кабінеті міністрів стався розкол стосовно засобів виходу з кризи, який і призвів 1931 р. до відставки уряду. Цього ж року Р. Макдо­нальд сформував т. зв. «національний уряд» із лейбористів, консер­ваторів і лібералів.

Робота зі схемою
Заходи «національного» уряду для подолання економічної кризи

Установлено ввізне мито в розмірі 10 %
Запроваджено протекціоністські закони, що сприяли розвиткові власної промисловості
Знижено зарплати службовцям, вчителям та військовим морякам
Допомога з безробіття була зменшена на 10 %
1931 р. скасовано золотий стандарт фунта стерлінга
Створено стерлінгову зону
Велика Британія відмовилась від вільної торгівлі
Запитання
1. У яких сферах життя було запроваджено антикризові заходи?
2. Пригадайте основні заходи «нового курсу» Рузвельта у США і порівняйте
 їх з діями «національного» уряду Р. Макдональда.

IV. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда
1. Назвіть уряди Великобританії, що перебували при владі у 20-х рр.
2. Чим відрізнялась політика цих урядів?
3. Покажіть на карті територіальні зміни Великобританії у цей пе­ріод.
4. Назвіть причини та наслідки страйку шахтарів.
5. Доведіть, що економічна криза була менш глибокою, ніж у США,
6. Назвіть основні заходи, які вжив уряд Великої Британії для ви­ходу з кризи.

V.Домашнє завдання
1.Опрацювати відповідний матеріал підручника.







Комментариев нет:

Отправить комментарий

  У ЗВ'ЯЗКУ ІЗ ЗАПРОВАДЖЕННЯМ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДІ  ІЗ 12 ЖОВТНЯ 2020 РОКУ  ВИКЛАДАЧ  ПРАЦЮЄ  НА ПЛАТФОРМІ   GOOGLE CLASSROO...